ŠKOLNÍ ŘÁD MATEŘSKÉ ŠKOLY | |
Č.j.: | 104/ 2020 |
Vydal: | Mateřská škola Korálek Dobřejovice, Polní 230, okres Praha – východ, příspěvková organizace |
Schválil: | ředitelka školy – Lenka Macháčková |
Pedagogická rada projednala dne: | 31.8.2020 |
Směrnice nabývá platnosti ode dne: | 1.9.2020 |
Směrnice nabývá účinnosti ode dne: | 1.9.2020 |
Změny ve směrnici jsou prováděny formou číslovaných písemných dodatků, které tvoří součást tohoto předpisu. |
Ředitelka Mateřské školy Korálek Dobřejovice, Polní 230, okres Praha – východ, příspěvková organizace ( dále jen mateřská škola) v souladu s § 30 odst. 1 a 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen školský zákon) ve znění pozdějších předpisů a v souladu s vyhláškou o předškolním vzděláváníč. 14/2005 Sb., v plaqtném znění vydává tento řád, kterým se upřesňují vzájemné vztahy mezi dětmi, jejich zákonnými zástupci a zaměstnanci školy . Školní řád je závazný pro zaměstnance školy a zákonné zástupce dětí.
Čl. I
Práva a povinnostI účastníků předškolní výchovy a vzdělávání
1. Základní cíle mateřské školy při zabezpečování předškolní výchovy a vzdělávání a školní vzdělávací program
1.1. Mateřská škola v rámci předškolní výchovy a vzdělávání (dále jen „vzdělávání“)
1.2. Školní vzdělávací program upřesňuje cíle, zaměření, formy a obsah vzdělávání podle konkrétních podmínek uplatněných v mateřské škole.
1.3. Při plnění základních cílů vzdělávání a školního vzdělávacího programu mateřská škola postupuje v souladu se zásadami uvedenými v § 2 odst. 1 školského zákona a řídí se platnými právními předpisy, zejména pak ustanoveními školského zákona a ustanoveními vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání (dále jen „Vyhláška o MŠ“) v platném znění..
2. Základní práva děti přijatých k předškolnímu vzdělávání
2.1. Každé přijaté dítě (dále jen „dítě“) má právo
2.3. Každé integrované děti má navíc právo
a) na plán pedagogické podpory
b) na individuální vzdělávací plán vytvořený na základě výstupů z PPP nebo jiného školského
poradenského zařízení
c) na speciální pomůcky podle individuálních potřeb
d) na osobního asistenta na základě doporučení SPC
2.2. Při vzdělávání mají dále všechny děti práva, která jim zaručuje Listina lidských práv a svobod a Úmluva o právech dítěte.
2.4. Další práva dětí při vzdělávání vyplývají z ustanovení ostatních článků tohoto školního řádu.
3 Základní povinnosti děti přijatých k předškolnímu vzdělávání
3.1. Děti mají povinnost úměrně jejich věku a vyspělosti dodržovat pravidla slušného chování ve vztahu ke všem dospělým i dětem, respektovat pokyny zaměstnanců školy a neomezovat práva ostatních dětí.
3.2. Udržovat čistotu a pořádek, šetrně zacházet s vybavením a hračkami mateřské školy, nepoškozovat majetek školy.
4. Základní práva zákonných zástupců při předškolním vzdělávání dětí
4.1. Rodiče dětí, popřípadě jiné osoby jako opatrovníci nebo osvojitelé dětí (dále jen „zákonní zástupci“) mají právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání dětí, vyjadřovat se ke všem rozhodnutím mateřské školy týkajícím se podstatných záležitostí vzdělávání dětí, na poradenskou pomoc mateřské školy nebo školského poradenského zařízení v záležitostech týkajících se vzdělávání dětí.
4.2. Dále mají právo na diskrétnost a ochranu informací týkajících se jejich osobního a rodinného života.
4.3. Konkretizace realizace práv zákonných zástupců při vzdělávání dětí a podrobnosti k jejich výkonu jsou uvedeny v Čl. III „Upřesnění výkonu práv a povinnosti zákonných zástupců při vzdělávání dětí a pravidla vzájemných vztahů zákonných zástupců s učitely mateřské školy“ tohoto Školního řádu.
5. Povinnosti zákonných zástupců
5.1. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni:
Čl. II
upřesnění podmínek pro přijetí a ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole
6. Přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání
Pro přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání předkládá zákonný zástupce dítěte:
6.1. Při přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání může ředitelka školy sjednat se zákonným zástupcem zkušební pobyt dítěte v mateřské škole v délce nejvýše 3 měsíce.Dítě by mělo splňovat hygienické i sociální podmínky.
6.2. Do MŠ se dle vyhlášky MŠMT č.14/2005 Sb.,§ 1 o předškolním vzdělávání ve znění pozdějších předpisů a dle § 123 školského zákona č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů přijímají, zpravidla děti ve věku od 2-6 let. Třídy se naplňuje zpravidla do počtu 24 dětí . Dítě do 2 let nemá právní nárok na přijetí.
6.3. Maximálně možný počet dětí zařazených do jedné třídy se snižuje v případě zařazení dětí s podpůrným opatřením – §2 , odst.4 vyhl. č. 14/2004 Sb. Ve znění pozdějších předpisů.
6.4. K předškolnímu vzdělávání jsou děti přijímány dle předem stanovených kritérií.
7. Rozhodnutí ředitelky mateřské školy o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání
Na základě žádosti zákonného zástupce vydává ředitelka mateřské školy Rozhodnutí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v souladu se zákonem 500/2004 Sb., správní řád a zákonem 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon)
8. Ukončení vzdělávání z důvodu neúčasti dítěte na vzdělávání
Ředitelka mateřské školy může rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte, pokud se nepřetržitě neúčastnilo vzdělávání po dobu delší než dva týdny a nebylo omluveno zákonným zástupcem podle stanovených pravidel uvedených v bodech 16.1. až 16.3 tohoto Školního řádu.
9.Ukončení vzdělávání dítěte z důvodu narušování provozu mateřské školy ze strany zákonných zástupců
V případě, že zákonní zástupci dítěte závažným způsobem nebo opakovaně porušují pravidla stanovená v bodě 18. tohoto Školního řádu nebo opakovaně neplní své povinnosti stanovené v bodě 5. tohoto Školního řádu, může ředitelka rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole z důvodu narušování provozu mateřské školy.
10. Ukončení vzdělávání dítěte ve zkušební době
Pokud při přijetí dítěte ke vzdělávání v mateřské škole byla stanovena zkušební doba pobytu a lékař nebo školské poradenské zařízení v průběhu této zkušební doby doporučí nezatěžovat dítě dalším vzděláváním, může ředitelka mateřské školy na základě písemného oznámení – žádosti zákonných zástupců rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole.
Poznámka: v bodě 8., 9., 10., nevztahuje se na dítě v povinném předškolním vzdělávání.
11. Ukončení vzdělávání z důvodu nehrazení úplaty za vzdělání nebo stravného
V případě, že zákonní zástupci dítěte opakovaně nedodržují podmínky stanovené pro úhradu úplaty za vzdělávání nebo stravného uvedené v tomto Školním řádu, může ředitelka rozhodnout o ukončení vzdělávání dítěte v mateřské škole z důvodu nehrazení stanovených úplat.
Čl. III
Upřesnění výkonu práv a povinnosti zákonných zástupců při vzdělávání dětí a pravidla vzájemných vztahů zákonných zástupců s pedagogickými pracovníky mateřské školy
12. Změna stanovených podmínek pobytu dítěte, způsobu a rozsahu jeho stravování
12.1. Při přijetí dítěte do mateřské školy stanoví ředitelka mateřské školy po dohodě se zákonnými zástupci dítěte dny docházky dítěte do mateřské školy a délku jeho pobytu v těchto dnech v mateřské škole a zároveň dohodne se zákonnými zástupci dítěte způsob a rozsah jeho stravování po dobu pobytu v mateřské škole.
12.2. Pokud zákonní zástupci budou požadovat změnu těchto sjednaných podmínek, je nutno tuto změnu opět dohodnout s ředitelkou mateřské školy.
13. Upřesnění podmínek pro přebírání dětí od zákonných zástupců ke vzdělávání v mateřské škole a pro jejich předávání zákonným zástupcům po ukončení vzdělávání
13.1. Zákonní zástupci v době určené pro příchod dětí do mateřské školy předávají dítě po jeho převlečení v šatně učiteli ve třídě MŠ.
13.2. Zákonní zástupci si přebírají dítě po skončení jeho vzdělávání od učitelky mateřské školy přímo ve třídě, do které dítě dochází, popřípadě na zahradě mateřské školy , popřípadě při spojení dětín ve druhém oddělení,a to v době určené mateřskou školou k přebírání dětí zákonnými zástupci.
13.3. V případě, že je se zákonnými zástupci dítěte dohodnuta individuální délka jeho pobytu v mateřské škole, bude s nimi i samostatně dohodnut způsob přebírání dítěte ke vzdělávání a jeho předávání po ukončení vzdělávání.
13.4. Zákonní zástupci dítěte mohou pověřit jinou osobu pro jeho přebírání a předávání při vzdělávání v mateřské škole. Vystavené písemné pověření podepsané zákonnými zástupci dítěte předají zákonní zástupci ředitelce mateřské školy nebo jména uvedou do Evidenčního listu.
13.5. Postup MŠ v případě, že dítě nebude vyzvednuto včas:
Zákonný zástupce má zákonnou povinnost si dítě vyzvednout v určené době, což vyplývá z §5 odst.1 vyhlášky č. 14/2005.
Pokud si pověřená osoba nevyzvedne dítě do stanovené doby, příslušný učitel
a) pokusí se pověřené osoby kontaktovat telefonicky,
b) informuje telefonicky ředitelku školy,
c) řídí se postupem doporučeným MŠMT – obrátí na se na Obecní úřad, který je podle § 15 zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně právní ochraně dětí povinen zajistit dítěti neodkladnou péči,
případně se obrátí na Policii ČR – podle § 43 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, má každý právo obrátit se na policistu a policejní útvary se žádostí o pomoc.
Pedagogický pracovník není oprávněn svévolně opustit s dítětem prostory mateřské školy a dítě předat v místě jeho bydliště nebo jiné osobě, než zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Nepřípustné je i zajištění péče o dítě v místě bydliště pedagogického pracovníka.
Zaměstnavarel uhradí zaměstnanci plat ( příp. Mzdu) a příplatek za přespočetné hodiny nad stanovený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti a má regresní nárok vůči zákonnému zástupci Zákonný zástupce má ve smyslu § 2910 občanského zákoníku povinnost k náhradě škody. Škoda se podle § 2951 občanského zákoníku hradí v penězích podle § 2952 ( viz příloha č. 1 tohoto Školního řádu).
14. Konkretizace způsobu informování zákonných zástupců dětí o průběhu jejich vzdělávání a dosažených výsledcích
14.1. Zákonní zástupci dítěte se mohou informovat o cílech, zaměření, formách a obsahu vzdělávání konkretizovaných podle podmínek uplatněných v mateřské škole ve Školním vzdělávacím programu, který je volně přístupný k nahlédnutí .
14.2. Zákonní zástupci dítěte se mohou průběžně během roku v době určené pro příchod dětí do mateřské školy a jejich předání ke vzdělávání informovat u učitele vykonávajícího pedagogickou činnost ve třídě, do které dítě dochází, o průběhu a výsledcích vzdělávání dítěte.
14.3. Ředitelka mateřské školy nejméně jedenkrátt za školní rok svolává třídní schůzky, na kterých jsou zákonní zástupci dětí informováni o všech rozhodnutích mateřské školy týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání dětí. V případě nezbytné potřeby může být svolána i mimořádná schůzka rodičů s vedením mateřské školy, a to zejména z provozních důvodů.
14.4. Zákonní zástupci dítěte si mohou domluvit s ředitelkou mateřské školy nebo s učitelem vykonávajícím pedagogickou činnost ve třídě, individuální pohovor, na kterém budou projednány podstatné připomínky zákonných zástupců ke vzdělávání dítěte.
14.5. Ředitelka mateřské školy nebo učitel vykonávající pedagogickou činnost ve třídě, do které dítě dochází, mohou vyzvat zákonné zástupce, aby se osobně dostavili k projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte.
14.6. Zákonní zástupci dítěte mají právo na poskytnutí informací, které jsou v působnosti ředitelky školy. Ředitelka je jim povinna tyto informace podle zák. 106/1999 Sb. poskytovat, přitom musí zachovávat ochranu osobních údajů.
15. Informování zákonných zástupců dětí o mimořádných školních a mimoškolních akcích
15.1. Pokud mateřská škola organizuje a pořádá akce jako jsou výlety, exkurse, divadelní a filmová představení pro děti, besídky, dětské dny apod., informuje o tom v dostatečném předstihu zákonné zástupce dětí písemným upozorněním umístěným na nástěnkách v šatně a na webu školy.
15.2. V případě, že součástí akcí uvedený v bodě 15.1. bude i finanční příspěvek rodičů, vyžádá si mateřská škola souhlas zákonných zástupců s účastí dítěte na takovéto akci a pro děti, jejichž zákonní zástupci nesouhlasí s jejich účastí, zajistí po dobu konání takovéto akce dozor pracovníkem školy.
16. Konkretizace způsobu omlouvání dětí zákonnými zástupci z každodenního vzdělávání a způsobu informování o jejich zdravotním stavu
16.1. Pokud je zákonnému zástupci dopředu známá krátkodobá nepřítomnost dítěte při vzdělávání v mateřské škole, oznámí tuto skutečnost včetně uvedení důvodu a doby nepřítomnosti dítěte v dostatečném předstihu telefonickou formou nebo osobně mateřské škole.
16.2. V případě, že dítě onemocní nebo se mu stane úraz a nemůže se z tohoto důvodu účastnit vzdělávání, oznámí tuto skutečnost bez zbytečného odkladu zákonný zástupce mateřské škole a to včetně předpokládané doby nepřítomnosti dítěte v mateřské škole. Oznámení této nepředvídané nepřítomnosti dítěte je možné osobně i telefonicky.
16.3. Zákonní zástupci dítěte informují mateřskou školu o každé změně zdravotní způsobilosti dítěte, o větších zdravotních potížích a dalších závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání dítěte.
16.4. Zákonní zástupci dětí , pro které je předškolní vzdělávání povinné ( §34a Šk. zák..) mají povinnost doložit důvod nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů ode dne výzvy. Na základě rozhodnutí ředitele, ve výjimečných případech ( podezření ze zanedbávání povinného předškolního vzdělávání), má mateřská škola právo požadovat i písemnou formu doložení nepřítomnosti dítěte.
17. Stanovení podmínek pro úhradu úplaty za předškolní vzdělávání a stravného v mateřské škole
17.1. Úhrada úplaty za vzdělávání
Zákonní zástupci dodržují při úhradě úplaty za předškolní vzdělávání podmínky stanovené ve směrnici o úplatě v MŠ.
17.2. Úhrada stravného
Zákonní zástupci dodržují při úhradě stravného podmínky stanovené ve směrnici o úhradě stravného.
18. Základní pravidla chování zákonných zástupců dětí při vzájemném styku se zaměstnanci mateřské školy, s jinými dětmi docházejícími do mateřské školy a s ostatními zákonnými zástupci
Při pobytu v mateřské škole zákonní zástupci dětí
Čl. IV
PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM MATEŘSKÉ ŠKOLY
19. Podmínky provozu a organizace vzdělávání v mateřské škole
19.1. Mateřská škola Korálek Dobřejovice, je zřízena jako škola s celodenním provozem s určenou dobou pobytu od 6,30 do 17,00 hod.
19.2. V měsících červenci a srpnu může ředitelka mateřské školy po dohodě se zřizovatelem stanovený provoz v bodě 19.1 tohoto školního řádu omezit nebo přerušit a to zejména z důvodu stavebních úprav, předpokládaného nízkého počtu dětí v tomto období, nedostatku personálu z důvodu čerpání zákonné dovolené učitelů apod.. Rozsah omezení nebo přerušení oznámí ředitelka mateřské školy zákonným zástupcům dětí nejméně 2 měsíce předem.
19.3. Provoz mateřské školy lze ze závažných důvodů a po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období než stanoveném v odstavci 19.2. Za závažné důvody se považují organizační či technické příčiny, které znemožňují řádné poskytování předškolního vzdělávání. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitelka mateřské školy na přístupném místě ve škole neprodleně poté, co o omezení nebo přerušení provozu rozhodne.
19.4. Vzdělávání v mateřské škole probíhá ve dvou třídách, I.třída,do které jsou zařazeny zpravidla děti ve věku 3 –-4 let, II.třída , do které jsou zpravidla zařazeny děti ve věku 4-6 let nebo děti s OŠD do 7 let věku.
19.5. Mateřská škola může organizovat školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy. O uskutečnění těchto pobytů, výletů a dalších akcí informuje mateřská škola zákonné zástupce dětí v dostatečném předstihu.
20. Vnitřní denní režim při vzdělávání dětí
20.1. Předškolní vzdělávání dětí podle stanoveného školního vzdělávacího programu probíhá v základním denním režimu.
20.2. Povinné předškolní vzdělávání v rozsahu 4 hodin denně probíhá zpravidla v čase
od 8,00 do 12,00 hodin.
6.30 – 8.30 | Příchod dětí do mateřské školy, předávání dětí učitelce do třídy, volně spontánní zájmové aktivity,individuální přístup k dětem vyžadující zvláštní péči. |
8.30 – 9.00 | Individuální práce s předškolními dětmi a dětmi s OŠD Ranní cvičení, pohybové hry, komunitní kruh, skupinové řízené činnosti, hygiena. |
9.00 – 9.45 | Dopolední svačina . Volné činnosti a aktivity dětí řízené učitelkou zaměřené především na hry a zájmovou činnost, práce s integrovanými dětmi, řízené aktivity |
Řízené činnosti / skupina starších dětí/ | |
9.45 -12.00 12.00 – 12.30 | Osobní hygiena dětí, příprava na pobyt venku, pobyt venku, případně náhradní činnost. Osobní hygiena, oběd. |
12.30 -14.30 | Osobní hygiena, spánek nebo odpočinek dětí respektující rozdílné potřeby dětí,individuální práce s dětmi předškolními a dětmi s OŠD. |
14.30 -15.00 | Odpolední svačina, osobní hygiena |
15.00 -17.00 | Volné činnosti a aktivity dětí řízené učitelkou zaměřené především na hry, zájmové činnosti a pohybové aktivity dětí, v případě pěkného počasí probíhají na zahradě mateřské školy, zájmové kroužky |
21. Doba určená pro přebírání dětí zákonnými zástupci
21.1. Děti se přijímají v době od 6.30 hod do 8.30 hod. Umožněn vstup na čipy.Poté se MŠ . z bezpečnostních důvodů uzamyká. Po předchozí dohodě se lze z vážných důvodů vyjímečně dostavit s dítětem i v jiné době (nutno předem nahlásit ).
21.2. Přivádění a převlékání dětí:
Rodiče převlékají děti v šatně. Věci dětí ukládají podle značek dítěte do označených poliček a sáčků Věci dětí rodiče označí tak, aby nemohlo dojít k záměně, denně dětem kontrolují obsah sáčků a stav věcí v sáčcích uložených. Gumáky uloží do skříněk k tomu určených .
21.3. Předávání a vyzvedávání dětí:
Rodiče jsou povinni děti přivádět až ke třídě, osobně je předat učitelce a informovat ji o zdravotním stavu dítěte. Rodiče za děti zodpovídají až do předání učitelce.
Rodiče neponechávají děti v šatně nikdy samotné.
21.4. Čas – doba vyzvedávání dětí z MŠ:
Děti, které chodí domů po obědě si vyzvedávají rodiče mezi 12.15 a 12.30 hod.
Ostatní děti se rozcházejí zpravidla mezi 15.30 hod a 17.00 hod. V případě, že si rodiče dítěte s celodenním pobytem potřebují výjimečně vyzvednout dítě před odpolední svačinou, oznámí tuto skutečnost ráno při předávání dítěte do třídy. Při odchodu dostanou děti náhradní svačinu – pokud to umožňují hygienické normy.
22. Délka pobytu dětí v MŠ:
22.1. Délka pobytu dítěte se řídí podle individuálních potřeb rodičů. Dítě může chodit do MŠ na celý den, nebo jen na dopoledne s obědem. Děti přicházejí do MŠ do 8:30 hod. Pozdější příchod je možný pouze ve výjimečném případě a rodiče si ho musí dohodnout s učitelkou předem.
22.2. Délka pobytu dětí podle §34a (děti s povinným předškolním vzděláváním) je stanovena na minimálně 4 hodiny denně a to v čase od 8.00 do 12.00 hod.
23. Způsob omlouvání dětí:
23.1. Rodiče mohou omluvit nepřítomnost dítěte (např.):
24. Odhlašování a přihlašování obědů:
24.1. Obědy je možné odhlásit nebo přihlásit v době od: 6.30 do 8.00 hod. nebo den předem.
Neodhlášený oběd (v případě náhlého onemocnění) si mohou rodiče vyzvednout a odnést ve vlastních nádobách v době vydávání obědů do 12.30 (platí pouze v první den nepřítomnosti). V případě delší neomluvené absence bude poplatek za obědy zrušen teprve 3.den.
25. Pobyt venku:
25.1. Za příznivého počasí tráví děti venku nejméně dvě hodiny.
Důvodem vynechání pobytu venku jsou: silný vítr, déšť, mlha, znečištěné ovzduší nebo teplota pod – 10°C, stejně tak vysoké teploty v letních měsících.
26. Změna režimu
26.1. Stanovený základní denní režim může být pozměněn v případě, že to vyplývá ze Školního vzdělávacího programu a v případě výletů, exkursí, divadelních a filmových představení pro děti, besídek, dětských dnů a jiných akcí.
Čl. V PODMÍNKY ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ DĚTÍ A JEJICH OCHRANY PŘED SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝMI JEVY A PŘED PROJEVY DISKRIMINACE, NEPŘÁTELSTVÍ NEBO NÁSILÍ
27. Péče o zdraví a bezpečnost dětí při vzdělávání
27.1. Mateřská škola vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je učitel převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby, až do doby, kdy je učitel předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte.
27.2. K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo území mateřské školy stanoví ředitelka mateřské školy počet pracovníků tak, aby na jednoho učitele připadlo nejvýše
a) 20 dětí z běžných tříd, nebo
b) 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti s přiznaným PO 2-5 stupně nebo děti mladší 3 let.
27.3. Při specifických činnostech, například sportovních činnostech, výletech, exkursích nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího učitele , ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.
27.4. Při vzdělávání dětí dodržují učitelé pravidla a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které pro tuto oblast stanoví platná školská a pracovněprávní legislativa.
27.5. Mateřská škola se řídí §29 odst.2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním , základním, střednímj , vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) . Dle tohoto ustanovení má mateřská škola povinnost zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví dětí při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech, přičemž podmínky zajištění této bezpečnosti a ochrany zdraví dětí upravuje Školní řád ( ust. § 30odst. 1 písm. c) školského zákona. Mateřská škola nejen že zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví či pravidla náležitého dohledu, ale též podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění mezi dětmi.
Dále se mateřská škola řídí ust. § 7 odst. 3 zákona číslo 258/2000 sb., O ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, který ukládá zařízení pro výchovu a vzdělání (tj. Mateřským školám)
1) povinnost zajistit oddělení dítěte, které vykazuje známky akutního onemocnění od ostatních dětí .
Mateřská škola má právo ve smyslu § 35 odst. 1 písm. b) školského zákona “ vyloučit“ dítě ze vzdělávání v případě onemocnění, přičemž při závažném a opakovaném porušování těchto ustanovení rodičem může mateřská škola ukončit předškolní vzdělávání dítěte.
2) Do mateřské školy je možno přivést dítě pouze zcela zdravé, to je bez známek jakéhokoliv infekčního onemocnění nebo parazitálního napadení.
2a) Za akutní infekční onemocnění se považuje:
– Virová rýma ( tj. průhledná rýma, která intenzivně dítěti vytéká z nosu) a to i bez zvýšené tělesné teploty .
– Bakteriální rýma ( tj. zabarvená – zelená, žlutá rýma, která vytéká dítěti z nosu) a to i bez zvýšené tělesné teploty.
– Intenzivní kašel ( tj. kašel, který přetrvává i při klidové činnosti dítěte) a to i bez zvýšené tělesné teploty.
– Onemocnění, které se vysévá vyrážkou na kůži – plané neštovice, 5. nemoc, 6. nemoc, syndrom ruka-noha-ústa, impetigo.
– Průjem a zvracení a to i 3 dny po té, co dítě již nemá průjem a nezvrací. Mateřská škola nemůže dětem podávat dietní stravu, proto dítě, které nemá realimentovaný trávicí trakt na běžnou stravu, nepřijme.
– Zánět spojivek.
– Zvýšená tělesná teplota nebo horečka.
2b). Za parazitální onemocnění se považuje:
– Pedikulóza ( veš dětská). Dítě může mateřská škola přijmout až tehdy, je-li zcela odvšivené, tedy bez živých vší a hnid.
– Roup dětský.
– Svrab.
3) Mateřská škola má právo ihned a kdykoliv během dne odeslat dítě do domácího léčení, pokud má podezření, že je dítě akutně nemocné, nebo má parazitální onemocnění.
Mateřská škola má povinnost zajistit oddělení nemocného dítěte od kolektivu zdravých dětí.
4) Rodiče mají povinnost mateřské škole nahlásit infekční a parazitální onemocnění u svého dítěte, aby se zamezilo dalšímu šíření:
– Plané neštovice.
– Spála.
– Impetigo.
– Průjem a zvracení.
– 5. nemoc, 6. nemoc, syndrom ruka-noha-ústa.
– Pedikulóza ( veš dětská)
– Roupy.
– Svrab.
Na základě informace od rodiče má mateřská škola povinnost informovat ostatní rodiče, že se v mateřské škole vyskytlo infekční nebo parazitální onemocnění.
Oznámení probíhá formou obecného písemného oznámení na viditelném místě, webu školy, že se v mateřské škole vyskytuje konkrétní onemocnění.
5) Chronická onemocnění u dítěte.
Pokud má dítě chronické onemocnění jako je alergie a z toho vyplývající alergická rýma , kašel a zánět spojivečk, je nutné mateřské škole předložit potvrzení od lékaře specialisty ( alergologa) , že dítě má zmíněné chronické potíže, jinak bude dítě považováno za nemocné a bude odesláno do domácího léčení.
Za alergickou rýmu je považována rýma bílá, průhledná. Zabarvená rýma je považována za rýmu infekční a dítě bude odesláno do domácího léčení.
Mezi další chronická onemocnění, která jsou nutná doložit lékařským potvrzením je:
– Epilepsie.
– Astma bronchiale.
6) Podávání léků a léčivých přípravků dětem v mateřské škole.
Mateřská škola nemá povinnost podávat dětem v mateřské škole jakékoliv léky a léčivé přípravky.
Pedagogický pracovník podle § 2 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování ( zákon o zdravotních službách) , ve znění pozdějších předpisů, nemůže podávat léky, protože není zdravotnickým pracovníkem, který má k tomu oprávnění.
V případě, že dítě potřebuje v neodkladné situaci, v rámci první pomoci podat lék, je nutné písemně požádat instituci – mateřskou školu a doložit potřebnost zprávou od lékaře ( viz Formulář žádosti o podávání léků). V případě kladného vyřízení žádosti je rodič povinen se osobně dostavit a sepsat na místě “ Protokol o podávání léků“ ( viz. Formulář protokol o podávání léků) s pedagogy, kteří souhlasí, že lék, v případě neodkladné situace, dítěti podají.
Mateřská škola je povinna, i přes souhlas s podáváním léků, volat v život ohrožujících stavech záchrannou službu .
Pokud mateřská škola žádost rodiče o podávání léků zamítne, je rodič povinen zajistit podávání léků sám.
27.6. V odůvodněných případech, kterými jsou například dlouhodobá nebo infekční nemoc , je škola oprávněna požadovat od zákonných zástupců doložení potvrzení o konci nemoci.
27. 7. Při přesunech dětí při pobytu mimo území mateřské školy po pozemních komunikacích se učitelský dozor řídí pravidly silničního provozu, zejména
27.8. Pobyt dětí v přírodě
27.9. Sportovní činnosti a pohybové aktivity
27.10. Pracovní a výtvarné činnosti
27.11. Podávání lékú dětem v mateřské škole
Podmínky pro podávání léků dítěti v mateřské škole a pravidla pro podávání pravidelně užívaných léků jsou stanovena „Směrnicí o podávání léků dětem v mateřské škole“, která je součástí Školního řádu.
27.12. V odůvodněných případech ( zdravotní nebo hygienické důvody) je učitelka nebo provozní pracovnice školy oprávněna použít k hygieně dítěte fyzický kontakt, stejně tak je oprávněna kontrolovat dětem v případě výskytu vší hlavy, aby nedošlo k jejich šíření. Souhlas od rodičů z třídních schůzek.
27.13. V ostatních otázkách BOZP se škola řídí svojí směrnicí k BOZP, která metodicky vychází z Metodického pokynu MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 22.12.2005, čj. 37014/2005-25.
28. Ochrana před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
28.1. Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti již předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejím věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamovány s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření, virtuální závislosti (počítače, televize, video) patologického hráčství (gamblerství), vandalismu, kriminality a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
28.2. V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí učitelé mateřské školy monitoring a screening vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.
28.3. Důležitým prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a učiteli a mezi učiteli a zákonnými zástupci dětí.
28.4. Všichni zaměstnanci školy chrání děti před všemi formami špatného zacházení, využíváním a sexuálním násilím . Dbají, aby nepřicházely do styku s materiály a informacemi pro ně nevhodnými. Chrání děti před nezákonnými útoky na jejich pověst.
28.5. Pokud dojde ke zjištění nebo podezření, že je dítě týráno, krutě trestáno nebo je s ním jinak špatně zacházeno, spojí se škola prostřednictvím ředitele nebo jím pověřeného učitele se všemi příslušnými orgány na pomoc dítěti.
Čl. VI
zacházení s majetkem mateřské školy
29. Chování dětí při zacházení s majetkem mateřské školy v rámci vzdělávání.
29.1.Po dobu vzdělávání při pobytu dítěte v mateřské škole má učitel povinnost zajistit, aby děti zacházely šetrně s učebními pomůckami, hračkami a dalšími vzdělávacímu potřebami a nepoškozovaly ostatní majetek mateřské školy.
30. Povinnosti zákonných zástupců při zacházení s majetkem mateřské školy při jejich pobytu v mateřské škole.
30.1. Zákonní zástupci pobývají v mateřské škole jen po dobu nezbytně nutnou pro převlečení dítěte do oblečení určenému ke vzdělávání a předání dítěte učiteli mateřské školy a pro převzetí dítěte a převlečení do šatů, v kterých dítě přišlo do mateřské školy a po dobu jednání s učitelem týkajícího se vzdělávání dítěte, popřípadě po dobu jednání s vedoucí školní jídelny týkajícího se stravovaní dítěte.
30.2. Po dobu pobytu v prostorách mateřské školy jsou zákonní zástupci povinni chovat se tak, aby nepoškozovali majetek mateřské školy a v případě, že zjistí jeho poškození, nahlásili tuto skutečnost neprodleně pedagogickému pracovníkovi školy.
31. Zabezpečení budovy MŠ
31.1. Školní budova je přístupná zvenčí pouze v době, stanovené pro přijímání dětí,rodiče používají čipy pro vstup do budovy . Každý z pracovníků školy, který otevírá budovu cizím příchozím, je povinen zjistit důvod jejich návštěvy a zajistit, aby se nepohybovali nekontrolovaně po budově. Během provozu školy jsou zevnitř volně otevíratelné pouze dveře hlavních vchodů , dveře na školní zahradu se po příchodu dětí ze zahrady zamykají.
32. Další bezpečnostní opatření
32.1.Ve všech budovách a prostorách školy platí přísný zákaz požívání alkoholu, používání nepovolených elektrických spotřebičů, odkládání osobních věcí zaměstnanců na místa, která k tomu nejsou určena.
Čl. VII
STANOVENÍ PODMÍNEK A ZPŮSOBY PLNĚNÍ POVINNÉHO PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ
33. Povinné předškolní vzdělávání
( § 34a školského zákona)
33.1. Povinné předškolní vzdělávání se vztahuje na:
· státní občany České republiky, kteří pobývají na území České republiky déle než 90 dnů,
33.2. Povinné předškolní vzdělávání se nevztahuje na děti s hlubokým mentálním postižením.
33.3. Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání (§ 34 odst. 2) v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte. Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se vzdělává v mateřské škole zřízené obcí se sídlem ve školském obvodu, v němž má dítě místo trvalého pobytu, v případě cizince místo pobytu (dále jen „spádová mateřská škola“), pokud zákonný zástupce nezvolí pro dítě jinou mateřskou školu nebo jiný způsob povinného předškolního vzdělávání. Je-li dítě přijato do jiné než spádové mateřské školy, oznámí ředitel této školy tuto skutečnost bez zbytečného odkladu řediteli spádové mateřské školy.
Mateřská škola Korálek Dobřejovice je spádovou školou pro obec Dobřejovice.
33.4. Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech. Tato docházka je stanovena na minimálně 4 souvislé hodiny denně v čase od 8.00 do 12,00 hodin.
33.5. Povinnost předškolního vzdělávání není dána ve dnech školních prázdnin ( tak jako u základních a středních škol). Jarní prázdniny se určují podle sídla mateřské školy, v souladu s organizací školního roku.
33.6. O přijetí dítěte uvedeného v §16 odst. 9 školského zákona ( dítě s mentálním, tělěsným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem ) rozhodene ředitel mateřské školy na základě písemného vyjádření školského poradenského zařízení, popřípadě také registrujícího lékaře.
34. Podmínky pro uvolňování dětí ze vzdělávání a omlouvání jejich neúčasti v povinném předškolním vzdělávání
Děti, které byly do mateřské školy přijaty, by měly školu navštěvovat pravidelně, zvláště pak v období adaptace na nové prostředí. Zákonný zástupce je povinen omluvit nepřítomnost dítěte na vzdělávání a to ústně, telefonicky na čísle 323637122 , písemně anebo elektronicky na e-mail omluvenka@skolkakoralek.cz .
34.1.V případě předem známé absence je zákonný zastupce dítěte povinen dítě omluvit v předstihu.
34.2. V případě nenadálé absence je zákonný zástupce dítěte povinen dítě omluvit neprodleně, nejpozději následující den .
34.3. Neomluvená absence dítěte plnícího povinné předškolní vzdělávání bude považována za hrubé porušení Školního řádu ze strany zákonného zástupce.
34.4. Ředitel mateřské školy je oprávněn požadovat od zákonných zástupců, doložení důvodů nepřítomnosti dítěte.
34.5. Zákonný zástupce dítěte plnícího povinné předškolní vzdělávání je povinen doložit důvody nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 dnů od výzvy.
34.6. Dokladem prokazujícím důvody nepřítomnosti dítěte je písemné vyjádření zákonných zástupců, případně lékařské potvrzení.
34.7. V odůvodněných případech ( např. podezření na bezdůvodné neplnění povinného vzdělávání) je ředitel oprávněn vyžadovat od zákonnývh zástupců, aby odpovídajícím způsobem doložili nepřítomnost dítěte odpovídajícím potvrzením.
34.8.V případě nedodržení, nebo porušení školního řádu, ředitelka postupuje dál podle platných předpisů.
35. Jiné způsoby plnění povinného předškolního vzdělávání
Plnit povinnost předškolního vdělávání lze podle §34 odst.5 Školského zákona i jiným způsobem:
– individuální vzdělávání na základě oznámení mateřské škole
– vzdělávání v přípravné třídě základní školy u dětí s povoleným odkladem školní docházky
– vzdělávání v zahraniční škole na území České republiky, ve které ministerstvo povolilo plnění povinné školní docházky
36. Individuální vzdělávání dítěte
36.1. Zákonný zástupce dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné, může pro dítě v odůvodněných případech zvolit individuální vzdělávání. Má-li být dítě individuálně vzděláváno převážnou část školního roku, je zákonný zástupce dítěte povinen řediteli mateřské školy ,do které bylo dítě přijato tuto skutečnost oznámit nejpozději 3 měsíce před počátkem školního roku ( tedy do konce května ), kterým začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte.
36.2. Oznámení zákonného zástupce o individuálním vzdělávání musí obsahovat:
a) jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo a místo trvalého pobytu dítěte, v případě cizince místo pobytu dítěte,
b) uvedení období, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno,
c) důvody pro individuální vzdělávání dítěte.
36.3. Ředitel mateřské školy doporučí zákonnému zástupci dítěte, které má být individuálně vzděláváno oblasti, ve kterých má být dítě vzděláváno a termíny, ve kterých budou ověřeny výstupy induividuálně vzdělávaného dítěte.
36.4. Mateřská škola ověří úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech a případně doporučí zákonnému zástupci další postup při vzdělávání v Mateřské škole Korálek Dobřejovice, Polní 230 , 251 01 Říčany, přičemž zákonný zástupce přinese s sebou portfólio dítěte, fotky z činností dítěte, seznam čtené literatury, seznam osvojených básniček, písniček. Ověření znalostí dítěte je prováděno individuálně za přítomnosti zákonného zástupce dítěte. Po odůvodněné omluvě může zákonný zástupce využít náhradní termín . Zákonný zástupce dítěte, které je individuálně vzděláváno, je povinen zajistit účast dítěte u ověření.
36.5. Ověřování znalostí individuálně vzdělávaného dítěte je stanoveno na 4. čtvrtek v měsíci listopadu. Případně náhradní termín stanoví ředitel školy individuálně po dohodě s rodičem tak, aby k ověření znalostí individuálně vzdělávaného dítěte došlo nejpozději druhý čtvrtek v měsíce prosinci.
36.6. Pokud zákonný zástupce individuálně vzdělávaného dítěte nezajistí účast dítěte u ověření ani v náhradním termínu, ředitel mateřské školy individuální vzdělávání ukončí.
36.7. Odvolání proti rozhodnutí ředitele mateřské školy o ukončení individuálního vzdělávání dítěte nemá odkladný účinek, teda dítě musí následující den po doručení rozhodnutí o ukončení individuálního vzdělávání nastoupit do mateřské školy.
36.8. Po ukončení individuálního vzdělávání dítěte podle odstavce 36.7. nelze dítě opětovně individuálně vzdělávat podle odstavce 36.1. .
36.9. Výdaje spojené s individuálním vzděláváním dítěte hradí zákonný zástupce dítěte, s výjimkou speciálních kompenzačních pomůcek podle § 16 odst. 2 písm. d) a výdajů na činnost mateřské školy, do níž bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání.
36.10. V případě individuálního vzdělávání se dítě nemůže zúčastňovat na žádných aktivitách mateřské školy, jako jsou výlety, divadelní představení, aktivity v odpoledních hodinách (kroužky) a jiné akce pořádané školou, nerozhodne-li ředitel školy jinak.
Čl. VIII
PRAVIDLA PRO PŘIJÍMÁNÍ STÍŽNOSTÍ
Zákonný zástupce dítěte navštěvujícího mateřskou školu má možnost podat připomínku nebo stížnost u ředitelky školy.
Na základě předchozí domluvy bude ředitelka tuto připomínku nebo stížnost řešit se zákonným zástupcem individuálně.
Čl. IX
zÁvěrečná ustanovení
38. Kontrolu dodržování ustanovení této směrnice provádí ředitel školy . O kontrolách provádí písemné záznamy.
V Dobřejovicích dne 31.8.2020
Platnost a účinnost:
Tento Školní řád vstupuje v platnost dnem jeho vyhlášení 1.9.2020 na dobu neurčitou. Dnem vyhlášení tohoto Školního řádu končí platnost Školního řádu vydaného dne: 13.2.2017..
Aktualizace: 31.8.2023
Lenka Macháčková
ředitelka školy
ŠKOLNÍ ŘÁD MATEŘSKÉ ŠKOLY
Dodatek č. 1
Od 1.3.2021 se mění některá ustanovení Školního řádu č.j. 104/2020
platného od 1.9.2020.
Čl. VII
STANOVENÍ PODMÍNEK A ZPŮSOBY PLNĚNÍ POVINNÉHO PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ
37. Distanční vzdělávání dětí.
V souladu s ustanovením § 184a školského zákona pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona, nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona, anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví není možná osobní přítomnost většiny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, je stanovena:
a) povinnost mateřské školy zajistit vzdělávání distančním způsobem pro děti, pro které je předškolní vzdělávání povinné,
b) povinnost dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se tímto způsobem vzdělávat.
37.1. Vzhledem k tomu, že je pro předškolní děti vzdělávání distančním způsobem povinné, má škola povinnost evidovat jejich účast na vzdělávání. Účast dětí škola posuzuje přiměřeným způsobem podle zapojení do vzdělávacích aktivit v průběhu týdne.
37.2. Pro omlouvání absencí v obecné rovině platí to stejné, jako pro prezenční vzdělávání. Ředitel má oprávnění požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte a zákonný zástupce je povinen důvody doložit nejpozději do 3 dnů od výzvy ředitele.
37.3. Formy vzdělávání distančním způsobem.
Vzdělávání distančním způsobem může probíhat formou on-line /přes internet/ či off-line aktivit / bez potřeby digitálních technologií – jedná se především o plnění praktických úkolů využívajících přirozené podmínky dětí v jejich domácím prostředí – tvořivé práce, aplikace dovedností a znalostí v praxi, aktivity zaměřené na samostatnou práci dítěte, společná hra, příprava jídla, práce na zahradě, pohyb v přírodě, drobné domácí práce, péče o domácí zvířata, hudební a výtvarné aktivity a pod./ . Distanční výuka je vždy přizpůsobena jak individuálním podmínkám jednotlivých dětí, tak také personálním a technickým možnostem školy.
37.3. Zadávání aktivit při off-line vzdělávání probíhá písemně zpravidla prostřednictvím školního webu, případně telefonicky nebo e-mailem.
37.4. Děti se specálními vzdělávacími potřebami / dále SVP/ mají i při distančním vzdělávání nárok na poskytování popdpůrných opatření školou a školským poradenským zařízením.
37.5. Škola doporučuje zákonným zástupcům založit dítěti portfolio, které každodenní vzdělávací aktivity dítěte dokládá. Obsahem portfolia jsou výtvarné práce dítěte, seznam přečtených pohádek, básničky a písničky se kterým se dítě při distanční výuce seznámilo, případně výčet aktivit, či fotodokumentace z prováděných aktivit a pod.
Dodatek nabývá účinnosti dne 2.3.2021
Aktualizace dokumentu: 31. 8. 2023